Åminne BrukMuseumJohn Forsell sjöng på Metropolitan i New York och på Åminne Bruk

Publicerad: 2019-04-26

John Forsell sjöng på Metropolitan i New York och på Åminne Bruk

Världssångaren från Stockholm sjöng för sotiga gjutare bland gjutsanden på golvet. Hovsångaren John Forsell, den store sångaren från Kungliga Operan i Stockholm, var med baronen Adolf Magnus Lilliecreutz och sjöng på verkstaden. Även arbetarnas familjer fick vara med och lyssna. Det var konsert på verkstan.

John Forsell. Ur Kungliga Operans arkiv.

En tisdag under första världskriget i Åminne blev ingen vanlig tisdag. Det var den 4 september 1917. Smeden Sandström skulle hyllas. Det var han som var smed på Gamla Åminne och gick tillsammans med baronen Adolf Magnus Lilliecreutz och letade efter platsen för den nya masugnen. De provade marken med ett järnspett för att hitta fast mark till masugnen. Och det bestämdes att den skulle ligga där den ligger idag.

Ingenjör Larsson på Bruket och hans familj var musikalisk. De brukade bland annat underhålla när de bjöd in till julgransplundringar för brukets folk. Nu bars ingenjörens piano av arbetarna över från Disponentvillan till verkstaden.

John Forsell var en STOR kändis av sin tid. Han finns t o m besjungen i sångtexter. Det fanns fler kändisar i familjen. Hans syster Anna var gift med ärkebiskopen Nathan Söderblom.

Citat från Wikipedia:
”Forsells 60-årsfirande, inklusive hans insats som Don Juan, besjungs av Ernst Rolf i ”En sak för sig”, inspelad den 13 april 1929. Han omnämns även i texten till ”Den glade bagarn i San Remo” av Evert Taube.”

 

" ...Han sjunger framför ugnen sin glada ritornell,
så stolt som om han vore en löjtnant John Forsell".
Evert Taube i "Den glade bagarn i San Remo".

Sandström fick en guldklocka och baronen höll tal och berömde Sandström för att han haft många bra förslag bland annat när de såg ut platsen för masugnen.

- Jag kommer ihåg hur baronen berömde, för det var ju han som var med baronen och såg ut platsen, berättade David Wahlström ibland om händelsen. David var själv med på konserten.

Efteråt var det fest hela eftermiddagen och arbetarna fick ledigt. Och det var stort för på den tiden fanns inte någon semester. Alla jobbade alla vardagar och när masugnen var igång så jobbades 24 timmar i skift, vardag som helgdag, tills sjömalmen var slut för säsongen.

Den då 48-årige John Forsell (1868–1941) gjorde alltså ett nedslag i lilla Åminne och sjöng på verkstadsgolvet. Då ska man i sammanhanget veta att han framträtt på alla världens stora scener bland annat Covent Garden i London och Metropolitan i New York. Vad den store barytonen John Forsell sjöng just då i Åminne, finns det ingen som har berättat, men han brukade helst sjunga svenska sånger. På skiva finns inspelat sånger bland annat av Geijer, Alfvén och Stenhammar. Att han sjöng något av Wilhelm Petersson-Berger är mindre troligt för denne råkade han i slagsmål med. Det gick så långt som till rättegång mellan de två.

1924, sju år efter konserten för gjutarna och masugnsarbetarna i Åminne och deras familjer, så blev han chef för Operan i Stockholm. Även sånglärare för Jussi Björling så småningom.

Ingen kan idag berätta hur det kom sig att Forsell var i Åminne, men misstankarna styrs åt att han umgicks i den tidens finare kretsar. Baronessan Anna Lilliecreutz var ju snuskungen Ljunglöfs dotter, en av dåtidens rikaste män i Sverige. Annas farfar var mycket god vän med Jenny Lind och sponsrade henne. Det fanns en tradition av kulturell salong i familjen.

Karin Malmsten

Vet du mer?

Har vi skrivit felaktigt om något? Saknas det relavant fakta eller har du information som vi bör ha med? Känner du någon på bilderna? Maila oss gärna dina tankar och kommentarer. Efter en granskning och bedömning så tar vi kontakt med dig, och/eller uppdaterar artikeln.

Maila oss »